هزینه ثبت برند

ثبت برند

برند در واقع نشان‌ دهنده هویت شغلی می‌ باشد و ثبت برند برای افرادی که به تازگی کسب و کاری راه‌ اندازی نموده‌ اند یا قصد دارند به زودی صاحب کسب و کاری شوند بسیار حائز اهمیت است. هزینه ثبت برند با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌ گردد که در این مقاله قصد داریم به بررسی مراحل مختلف ثبت برند و هزینه هر کدام از آنها بپردازیم. اگر شما هم به دنبال ثبت برند کسب و کار خود هستید با ثبت موج نو همراه باشید.

 

مراحل ثبت برند

ثبت برندهای مختلف مانند ثبت برند قطعات خودرو، ثبت برند شرکت‌ های حقوقی و… همچون بسیاری از کارهای اداری دیگر مراحل خاص خود را دارند و در بعضی از این مراحل باید هزینه‌ هایی را پرداخت نمایید. برای اختصاص یافتن یک نام انحصاری به کسب و کار خود باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب نام تجاری مناسب

برای شغل و کسب و کار خود باید نامی مناسب با موضوع فعالیت آن و طبق یکسری اصول روانشناسی و دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید تا در ذهن مخاطب باقی بماند. برای مثال جهت ثبت برند مواد غذایی و خشکبار باید نامی مرتبط با این دسته شغلی و همچنین هماهنگ با سلیقه و علاقه مخاطبان انتخاب گردد.

گرفتن استعلام های لازم

نام مورد نظر شما برای برند کسب و کارتان باید بدون نمونه مشابه باشد و در دسته شغلی شما قبلا این نام ثبت نشده باشد. در صورت وجود شباهت و انتخاب اسمی تکراری نام تجاری منتخب شما رد خواهد شد.

آماده نمودن مدارک لازم

با توجه به نوع کسب و کار شما به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، مدارک متفاوت می‌ باشند. در صورت انتخاب نام تجاری فارسی و یا انگلیسی نیز باید مدارک مخصوص به خودشان را فراهم نمایید.

ثبت اظهارنامه برند

در این مرحله باید اظهارنامه‌ ای را مبنی بر ثبت برند کسب و کار خود در سایت مالکیت معنوی وارد نمایید. برای ثبت اظهارنامه باید مدارک لازم را در سایت مربوطه بارگذاری نمایید.

مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی

پس از ثبت اظهارنامه در سایت مالکیت معنوی و دریافت برگه تایید باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده تا اطلاعات شما در سامانه مورد تایید قرار گیرد. در صورت تایید از سوی دفاتر اسناد رسمی و دریافت گواهی امضا و فرم تایید اطلاعات، باید اطلاعات را در سامانه وارد کنید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایید. نام کاربری و رمز عبور را باید به دقت نگه دارید زیرا برای پیگیری‌ های بعدی و دریافت اطلاعات لازم، به آن نیاز خواهید داشت.

تشکیل پرونده در اداره ثبت برند

در این مرحله باید برای تشکیل پرونده به صورت فیزیکی به اداره ثبت برند مراجعه نموده تا اظهارنامه ثبت برند شما توسط سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری تایید گردد. برای تشکیل این پرونده باید تصویر برابر اصل همه مدارکی که قبلا هنگام ثبت اظهارنامه در سایت بارگذاری کرده‌ اید را در اختیار کارشناسان قرار دهید.
برای تشکیل پرونده فیزیکی و پرداخت هزینه روزنامه رسمی حداکثر 30 روز فرصت در نظر گرفته شده است. در صورتی که این مهلت تمام شود و اقدامی نکنید، ثبت برند شما کنسل خواهد شد.

پرداخت هزینه های ثبت برند

پس از تشکیل و ثبت پرونده فیزیکی شما در اداره ثبت برند باید مراحلی را طی نمایید و هزینه‌ های لازم را واریز نمایید تا روند ثبت نام تجاری کسب و کارتان تکمیل گردد.

 دریافت سند برند

در مرحله آخر با در دست داشتن مدارک لازم باید برای دریافت سند نام تجاری خود به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید.

هزینه های واریزی ثبت برند

هزینه ثبت برند در ایران به طور کلی به 4 دسته تقسیم می‌ گردد که هر کدام از آنها باید در مراحلی که برای ثبت نام تجاری در بالا گفته شد پرداخت شوند. این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند نوع فعالیت کسب و کار، انتخاب نام فارسی یا انگلیسی، حقیقی یا حقوقی بودن مجموعه و … تعیین می‌ شوند.

هزینه ثبت اظهارنامه برند

یکی از مراحل مهم در ثبت برند ارائه اظهارنامه می‌ باشد. برای ثبت نام و علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی باید هزینه‌ ای را بر اساس تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی پرداخت نمایید. هزینه اولیه ثبت اظهارنامه برند برای شخص حقیقی حداقل 24 هزار تومان و برای شخص حقوقی حداقل 48 هزار تومان می‌ باشد.
به عنوان مثال هزینه ثبت در یک طبقه حداقل 24 هزار تومان و هر چقدر تعداد طبقات بیشتر باشد، به همان میزان هزینه ثبت اظهارنامه بالاتر خواهد بود. همچنین هزینه مربوط در هر طبقه اضافی اگر متقاضی شخص حقیقی باشد، معادل 20 هزار تومان و اگر متقاضی شخص حقوقی باشد، معادل 40 هزار تومان تعیین شده است.

پرسش های پرتکرار درباره ثبت شرکت

هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)

پس از ثبت اظهارنامه شما در اداره مالکیت معنوی و بررسی توسط کارشناسان و تایید بلامانع بودن آن، باید یک آگهی در روزنامه‌ ای رسمی منتشر نمایید. این هزینه با توجه به تعداد خطوط آگهی، تعداد طبقات کالاها یا خدمات و انگلیسی یا فارسی بودن نام تجاری متفاوت می‌ باشد.

هزینه حق الثبت برند

بعد از گذشتن یک ماه از انتشار آگهی شما در روزنامه رسمی باید به اداره مالکیت معنوی هزینه‌ ای به عنوان حق الثبت برند پرداخت نمایید. این هزینه نیز با توجه به تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی مشخص می‌ گردد. هر چقدر تعداد طبقات و کالاها بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد بود.
هزینه حق الثبت برند بر اساس یک طبقه برای شخص حقیقی 120 هزار تومان و برای شخص حقوقی 240 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در صورت داشتن طبقات اضافی هزینه حق الثبت برند جهت هر طبقه اضافی برای شخص حقیقی 10 هزار تومان و برای شخص حقوقی 20 هزار تومان می‌ باشد.

هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی (روزنامه دوم)

بعد از طی نمودن 3 مرحله بالا باید برای اعلام نهایی به عموم یک آگهی دیگر نیز در نوبت دوم در روزنامه‌ ای رسمی چاپ نمایید. هزینه نوبت دوم چاپ آگهی همانند هزینه نوبت اول محاسبه می‌ گردد.

حق الزحمه وکیل در ثبت برند

در صورتی که برای ثبت برند و طی نمودن مراحل آن از وکلای دادگستری و یا موسسات خدماتی حقوقی استفاده نمایید، باید مبلغی را جهت حق‌ الزحمه به آنها پرداخت کنید. شما می‌ توانید با مراجعه به موسسه بین‌المللی موج نو که از کارشناسان و وکلای متخصص و کارآمد استفاده می‌ کند، خدمات لازم را برای ثبت برند و نام تجاری کسب و کار خود دریافت نمایید.
موج نو توانسته خدمات گوناگون ثبتی را برای تمامی استان‌ های کشور با موفقیت و بر اصل رضایتمندی مشتری به سرانجام برساند. شما می‌ توانید با مراجعه به سایت مجموعه موج نو از مشاوره رایگان کارشناسان متخصص موسسه موج نو در تمامی حوزه ثبت شرکت، ثبت برند و غیره بهره‌ مند شوید.

سوالات متداول درباره ثبت برند و هزینه های آن

شاید برای شما هم مثل خیلی از افرادی که به دنبال ثبت نمودن برند کسب و کار خود می‌ باشند، سوالاتی در این زمینه پیش آمده باشد. در این بخش به بررسی سوالات پرتکرار و متداول درباره ثبت برند و هزینه‌ های آن می‌ پردازیم.

هزینه ثبت برند در شهرهای مختلف یکسان است؟

هزینه ثبت برند در تهران و سایر شهرهای ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند و تمامی مراحل فقط از طریق سایت اداره مالکیت معنوی انجام می‌ گیرد.

هزینه ثبت برند در سال 1400 چقدر است؟

هزینه ثبت برند با توجه به عوامل مختلفی مانند شخصیت حقیقی یا حقوقی، تعداد طبقات، نوع فعالیت و … تعیین می‌ شود. از این رو نمی‌ توان هزینه دقیقی را برای ثبت برند مشخص نمود، اما بطور میانگین هزینه ثبت برند در سال 1399 در حدود 450 هزار تومان در نظر گرفته شده بود که احتمال دارد در سال 1400 مقداری افزایش داشته باشد.

هزینه ثبت لوگو چقدر است؟

تمام هزینه‌ های ثبت لوگو نیز مانند هزینه ثبت برند محاسبه می‌ گردد. فقط در صورتی که لوگوی شما رنگی باشد، هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی افزایش می‌یابد.

ثبت برند و پرداخت هزینه ها نیاز به تمدید دارد؟

ثبت نام و علائم تجاری در ایران ده ساله می‌ باشد و بعد از پایان این مدت باید مجددا هزینه لازم را که کمتر از هزینه اول در نظر گرفته شده است، پرداخت نمایید تا تمدید صورت بگیرد.

برای ثبت برند باید هزینه‌ ای جهت مالیات پرداخت شود؟

خیر، ثبت برند شامل هیچگونه مالیاتی نمی‌ شود و نیاز به پرداخت هزینه‌ ای برای این موضوع نمی‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *