ثبت برند قطعات خودرو

ثبت برند خودرو

با تلاش و پشتکار دانشمندان، شاهد رشد روز افزون تکنولوژی و فناوری در سراسر جهان هستيم. اين رشد در تمام حوزه های اقتصادی، سياسی، اجتماعی، پزشکی و مواردی از اين قبيل نمود پيدا کرده است. يکی از مهم ترين و اساسی ترين روند پيشرفت در زمينه اقتصادی و ساير موارد، وجود توليدکنندگانی است که با مجوز قانونی دست به توليد لوازم يدکی خودرو، لوازم خانگی و … می زنند. فعالان حوزه کسب و کار که در زمينه توليد قطعات خودرو مشغول به توليد هستند، نيازمند بازاريابی گسترده با کيفيت بالا می باشند. تمام خواسته های آنان با ثبت برند قطعات خودرو امکان پذير است. لذا در اين مقاله با نحوه ی ثبت برند لوازم يدکی آشنا می شويم.

علامت های تجاری قطعات خودرو

امروزه در جهان حدود هشتصد ميليون خودرو وجود دارد كه تا سال 2030، دو برابـر خواهـد شـد. حدود يـک ششـم تجـارت جهـانی را صنعت خودرو سازی تصرف خواهد کرد. در يک بازار بسيار پيچيده و در مواجهه با محصولاتی كه از نظر كليه جوانـب برابـر هسـتند، مصرف كنندگان بيشتر برند مورد تایید را به شركت های با محصـولات متنـوع و قيمـت پـايين ترجيح می دهند. شركت های با نام تجاری قوی در ورود به بازار جديد نيز موفق تر هستند. در ايران فعالیت صنعت قطعه سازی خودرو از اواسط دهه ۴۰ با تولید بدنه خودرو بویژه اتوبوس و شاسی آغاز گردید و در اوایل دهه ۵٠ با سرمایه‌ گذاری مشترک خودرو سازان، تولید موتور و بعضی از قطعات مانند ( پیستون، دینام، استارت، اگزوز، درخت سیم و رینگ چرخ ) با اخذ لیسانس، ساخت داخل گردید. تعمیق ساخت داخل از سال ۱۳۷۲ با برنامه‌ ریزی های میان مدت و بلند مدت به طور جدی پیگیری شده است تا چرخ تولید بزرگترین صنعت کشور دوباره راه بیافتد.

لوازم يدکی يا قطعات خودرو

نام ديگر قطعات خودرو، لوازم يدکی است که در ايران بيشتر با اين اسم شناخته می شود. به دلیل آن که ماشین ها در کشورهای مختلفی با توجه به نوع آب و هوا، نوع زمين، ميزان سوخت مصرفی و مواردی از اين قبيل ساخته می شود؛ پس از مدتی فرسوده شده و باید آن را تعویض نمایید که معمولا توسط تعمیر کاران و یا نمایندگان مجاز صورت می گيرد.

اگزوز، باتری، لوم تزئینی و لوکس، وسایل ایمنی، حسگرها، گیربکس، گیربکس نسوز، رادیو پخش، چراغ و لامپ، کابل، قطعات برقی و الکترونیکی، سامانه های استارت، کمک فنر و فنر، لنت ترمز، روغن و ضد یخ، وسایل ایمنی بلبرینگ، کاسه نمد و ساير بخش های خودرو همگي جزو قطعات ماشين تلقی می شوند.
شرکت ها يا سازمان هايی که به توليد قطعات خودرو می پردازند، قطعات یدکی را از کارخانجات، اصناف و یا تولیدی های کوچک دريافت مي کنند. پر کاربردترين لوازم یدکی عبارت است از آینه، روکش صندلی، اگزوز، لنت ترمز، لاستیک، رادیاتور ، ابزارآلات و مواردی از اين قبيل.

اهميت برند خودرو سازی

صنعت خودروسازی در ايران و جهان در حال حاضر از جايگاه بالایی برخوردار است. با توجه به تحريم ها، مشکلات و يا بحران هایی که پيش روی کشور است، اهميت صنعت خودروسازی و شرکت های قطعات خودرو غير قابل انکار می باشد. تحقيقات در چند سال اخير نشان می دهد که اين صنعت مستقیم و غیر مستقیم 4/2 درصد مجموع ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده است. تلاش های بسياری در جهت بومی سازی صنعت خودرو در ایران در سال های برنامه چهارم عمرانی و بعد از انقلاب اسلامی صورت پذیرفته؛ اما هنوز در مقیاس جهانی، ایران در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. لذا ايران نيازمند افراد علاقه مند در اين حوزه است تا به توليد قطعات خودرو بپردازند.
در حال حاضر و با توجه به شرايط کنونی، رقابت چشمگيری در بازار خودرو وجود دارد. شرکت های مربوط به قطعات خودرو با ثبت برند خود، خلاقيت و چشم اندازهايشان را برای نسل جديد در يک راستا قرار می دهند و به کسب مزيت تجاری می پردازند.

ثبت برند شرکت قطعات خودرو از صفر تا صد

به طور کلی متقاضيان ثبت برند می توانند به دو شکل درخواست ثبت برند دهند:

  • حقيقی: شخص متقاضی خود شامل آن می شود.
  • حقوقی: اشخاصی که به تاسيس شرکت پرداخته و شرکت شامل ثبت برند می شود. امروزه بيشتر اين متقاضيان، شرکت ها و اشخاص حقوقی می باشند.

نکات ثبت برند

  • قبل از درخواست ثبت برند لازم است نامی مناسب و همچنين لوگوی قابل ثبتی را برای برند خود در نظر بگيريد.
  • نام انتخابی شما بايد منحصر به فرد باشد. به اين معنا که توسط شخص يا شرکت ديگری قبلا انتخاب نشده باشد.
  • طبق قانون اداره مالکیت های صنعتی ثبت برند معاف از مالیات می باشد.
  • با وجود کارت بازرگانی شخصی (حقیقی) قادر خواهيد بود سه برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی (حقوقی) می توانید ده برند تجاری را ثبت نمایید.
  • توجه داشته باشيد علامت تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجددا برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند.

مدارک لازم برای ثبت برند قطعات خودرو (حقيقی)

  • کپی مدارک شناسايی شامل کارت ملی و شناسنامه شخص تقاضا دهنده.
  • تهيه و تکميل اظهارنامه ثبت برند قطعات خودرو از اداره مالکیت صنعتی.
  • کپی مجوز فعالیت مانند پروانه بهره برداری یا پروانه ساخت یا جواز تاسیس یا گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای دولتی.
  • در صورتی که شرکت بخواهد فردی را به عنوان وکيل خود انتخاب کند، يک وکالت نامه تنظيم می گردد. تهيه ی وکالت نامه وکیل دادگستری لازم است.
  • ارسال تصوير لوگوی تجاری. ( شايان ذکر است که اگر نمونه گرافیکی دو بعدی، سه بعدی و یا چند بعدی باشد باید از شش زاویه آن عکس تهیه و در یک نمونه واحد به اداره مربوطه تحویل داده شود).
  • تهيه و ارسال جواز تاسیس، جواز کسب، جواز بهره برداری و مواری از اين قبيل.
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی.

مدارک لازم برای ثبت برند قطعات خودرو (حقوقی)

  • کپی مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل.
  • تهیه و کپی اظهارنامه مورد نظر از اداره مالکیت صنعتی.
  • کپی کارت بازرگانی.
  • کپی مجوز فعالیت شامل پروانه بهره برداری يا پروانه ساخت یا جواز تاسیس یا گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای دولتی.
  • ارسال لوگوی تجاری.
  • کپی آخرین تغییرات شرکت و رزومه تاسیس.
  • در صورتی که شرکت بخواهد فردی را به عنوان وکيل خود انتخاب کند، يک وکالت نامه تنظيم می گردد. تهيه ی وکالت نامه وکیل دادگستری لازم است.
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی.

نحوه ثبت برند قطعات و پلمپ دفاتر

همان طور که گفته شد اولين و مهم ترين اقدام برای ثبت برند، انتخاب نامی مناسب است. بهتر است نام برند پيچيده نباشد تا بيشتر در ذهن مشتريان جای بگيرد و در نهايت ماندگار شود. سپس با جمع آوری مدارک مزبور، اظهارنامه ثبت برند تکمیل و به اداره مالکیت معنوی ارسال می گردد. توجه داشته باشيد که رمز اظهار نامه را به صورت اینترنتی دریافت خواهيم کرد و در نهايت، آگهی طی دو نوبت صادر می شود. بعد از دریافت آگهی هزینه ثبت را به صورت اینترنتی و هزینه حق ثبت را پرداخت نماييد. در پايان بعد از تاييد نهايی برند قطعات خودروی شما ثبت خواهد شد.
بعد از به ثبت رساندن شرکت یا مؤسسه لازم است اقدام به پلمپ دفاتر شود یکی از راه‌ های قانونی برای ثبت حساب و کتاب ‌های تجاری و محاسبه مالیات، پلمپ دفاتر است. طبق ماده 6 قانون دفاتر تجارت، هر شرکتی یا موسسه ای یا شرکت تعاونی اعم از تعاونی مصرف یا مسکن باشد در ادارات ثبت به ثبت می رسد مکلف است اقدام به گرفتن دفتر پلمپ شده نماید. شايان ذکر است که لازم می باشد تمام آن دفاتر پس از ختم هر سالی لااقل تا ۱۰ سال نگهداری شود. هر تاجر باستثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل را پلمپ نمايد که شامل:

  • دفتر روزنامه.
  • دفتر کل.
  • دفتر دارایی

می شود.

پلمپ دفاتر از سوی اداره دارایی صورت می ‌گیرد ولی برای درخواست پلمپ، شما باید از طریق اداره ثبت شرکت ‌ها اقدام کنید. این دفاتر پس از ثبت درخواست با پست برای شما ارسال می‌ شوند. پیگیری دفاتر پلمپ نیز در اداره ثبت شرکت ‌ها صورت می‌گیرد. بر اساس ماده ۱۳ قانون دفاتر تجارتی ارباب رجوعی که جهت پلمپ دفاتر قانونی خود به ادارات ثبت مراجعه می کند، باید اول ورقه اظهار نامه پلمپ دفتر تجارتی با ذکر این که تعداد دفاتر چند جلد هست را تهیه کند. ورقه اظهار نامه را باید مدیر شرکت یا مؤسسه یا بازرگان شخصاً تکمیل و امضا کنند.

مزايای ثبت برند قطعات خودرو

برای گسترش تجارت خود بايد مشتری و مخاطبان بسياری را جذب کنيد. در واقع مديريت ارتباط با مشتری علاوه بر جذب، ميزان وفاداری آن ها را نسبت به محصولات شما تضمين می کند. ثبت برند يکی از مهم ترين و تاثير گذارترين اقدامی است که برای افزايش شهرت شرکت در بين شرکت های ديگر صورت می گردد. منظور از شهرت اين است که افراد چه حقيقی و چه حقوقی نمی توانند از برند شما استفاده کنند در غير اين صورت بايد غرامت تعيين شده را پرداخت نمايند.
در حقيقت می توان گفت مشتريان با مشاهده ی علامت تجاری، شرکت را می شناسند و همين امر سبب اعتماد آن ها به کالا و خدمات است. علاوه بر آن از طریق ثبت برند می توان ارزش افزوده سهامداران را مشاهده کرد که در نهايت ميزان درآمد افزايش چشمگيری خواهد داشت.
به طور کلی می توان گفت با ثبت برند شرکت قطعات خودرو و همچنين با جمع آوری مدارک مربوطه، تجارت شما به طور قانونی وارد بازار های داخلی و جهانی می شود. از برند تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد نيز استفاده می شود. با ثبت برند، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند و طبيعتا قطعاتی که عمر مفيدی داشته باشند با توجه به استهلاک ماشين ها، مخاطبين بيشتری را جذب می کنند.

جمع بندی
امروزه توليد انواعی از خودرو و ماشين آلات علاوه بر کسب درآمد، منجر به مزيت تجاری در بازار های بين المللی و جهانی می گردد. براي پيشرفت در کسب و کار می توان با ثبت برند قطعات خودرو حق استعمال انحصاری در تمامی نقاط کشور را داشت. ابتدا درخواست ثبت برند در ادارات ثبت داده می شود و اظهارنامه ثبت برند تجاری تکميل می گردد. در پايان بعد از تاييد نهايی کارشناسان برند قطعات خودرو به ثبت خواهد رسيد.