هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

افرادی که قصد دارند کسب وکاری راه‌ اندازی نمایند، در ابتدای کار موضوعات و سوالات مختلفی در ذهن خود دارند که یکی از مهمترین این موضوعات هزینه ثبت شرکت می‌ باشد. هزینه شرکت با توجه به نوع کار آن شرکت و عوامل مختلف دیگری تعیین می‌ شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.
اگر شما هم قصد دارید شرکتی پیمانکاری، بازرگانی، حقوقی، تعاونی و … تاسیس کنید و به دنبال اطلاع از هزینه ثبت شرکت هستید، در ادامه این مطلب از  ثبت موج نو با ما همراه باشید.

هزینه ثبت شرکت در ایران

به طور کلی نمی‌ توان مبلغ ثابت و مشخصی را برای این امر تعیین نمود زیرا هزینه ثبت شرکت هزینه مجموعه‌ ای از خدمات است که میزان مبلغ و نوع این خدمات با توجه به نوع کار و یک سری عوامل دیگر مانند حق تمبر، حق ثبت، حق الوکاله، آگهی روزنامه و … می‌ تواند متفاوت باشد. برای مثال هزینه ثبت شرکت پیمانکاری با هزینه ثبت شرکت بازرگانی متفاوت است و هر کدام نیاز به یک سری مدارک و طی کردن مراحل مخصوص به خود دارند.
همچنین موسسات مختلفی که در زمینه ثبت شرکت فعالیت می‌ نمایند، مشاوره‌ های لازم را به شما می‌ دهند و در روند کار کمک می‌ نمایند، نرخ کارمزد متفاوتی دارند که در هزینه ثبت شرکت تاثیرگذار می‌ باشند.

مزایای ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت و هزینه های آنها

برای ثبت شرکت خود باید مراحلی را طی نمایید که طی هر کدام از آنها مبالغ مختلفی باید پرداخت شود. این مراحل عبارتند از:

استعلام و ثبت نمودن نام شرکت

اولین مرحله انتخاب نام شرکت و پرداخت هزینه آن به حساب بانک ملی سازمان ثبت اسناد می‌ باشد. پس از پرداخت مبلغ باید فیش واریزی را به همراه بقیه مدارک تحویل سازمان دهید.
همچنین باید مبلغی بابت حق الثبت نیز پرداخت نمایید که منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه است که برای سرمایه‌ های مختلف متغیر می‌ باشد. سرمایه ثبت شرکت حداقل یک میلیون ریال است که هزینه حق الثبت با توجه به سرمایه به صورت تصاعدی متغیر خواهد بود. بعد از ثبت شرکت و یا همچنین در صورتی که شرکت‌ ها سرمایه خود را افزایش دهند و سهامی اضافه کنند، به مدت 2 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ ها، اقدام به ابطال تمبر نمایند.

آگهی در روزنامه رسمی کثیرالانتشار

در مرحله دوم باید هزینه‌ ای بابت ثبت آگهی شرکت خود در روزنامه‌ های رسمی تعیین شده پرداخت نمایید. هزینه آگهی روزنامه رسمی از طریق درگاه www.rrk.ir قابل پرداخت است. هزینه این آگهی ثابت و مشخص نمی‌ باشد و روزنامه‌ های گران و ارزان وجود دارند که بستگی دارد شما کدامیک را ترجیح دهید. همچنین هزینه ثبت آگهی در روزنامه به نوع موضوع شرکت و تعداد اعضا نیز وابسته است.
در صورت تغییر در اطلاعات ثبتی مربوط به شرکت شما باید مجددا آگهی تازه‌ ای با اطلاعات جدید منتشر شود که هزینه آن دوباره دریافت خواهد شد.

پلمپ دفاتر تجاری

پس از واریز نمودن هزینه آگهی روزنامه کثیرالانتشار و گذر از آن مرحله باید برای دفاتر پلمپ مخصوص شرکت خود که در واقع همان دفتر کل و روزنامه می‌ باشند که هنگام محاسبه مالیات بر درآمد سالانه، دارایی شما را مشخص می‌ کنند، هزینه لازم را پرداخت کنید. برای این مرحله یک ماه زمان در اختیار دارید.

 تنظیم اساسنامه و اوراق ثبتی

در مرحله چهارم بعد از تایید اساسنامه، اوراق، صورتجلسات و … توسط کارشناسان و وکلای دادگستری و همچنین بعد از استعلام نام شرکت و ارسال مدارک باید هزینه‌ ای را پرداخت نمایید. برای مثال هزینه تنظیم اساسنامه شرکت‌ های تعاونی 15 هزار تومان و یا هزینه تنظیم اساسنامه شرکت‌ های با مسئولیت محدود 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

پرداخت هزینه مالیات و کد اقتصادی

هنگام ثبت شرکت باید مبلغی معادل دو هزارم سرمایه شرکت خود را به حساب اداره امور مالیاتی واریز نمایید و پس از بررسی کارشناسان مربوطه، فیش پرداختی و کد اقتصادی و مدارک دیگر را ارسال کنید.

پرداخت هزینه پستی و اقلام اداری و نوشتاری

پس از تکمیل شدن پرونده باید آن را از طریق باجه‌ های پستی ارسال نمایید. برای این امر باید هزینه‌ ای معادل 30 هزار تومان را جهت هزینه ارسال و اقلامی همچون ده برگ، گیره، پوشه و … پرداخت نمایید.

پرداخت هزینه حق الوکاله

اگر برای ثبت شرکت خود از وکیل و یا موسسه خاصی کمک بگیرید باید مبلغی را جهت حق الزحمه پرداخت نمایید. تعرفه وکلا و موسسات مختلف با توجه به نوع کار و شرکت شما و خدماتی که قرار است به شما ارائه دهند، با یکدیگر متفاوت می‌ باشد.

تماس با کارشناسان ثبت موج نو:
02143372
02145662000

نقش وکیل و مشاوره حقوقی در ثبت شرکت

اگر شخصا می‌ خواهید جهت ثبت شرکت‌ های مختلف اقدام نمایید، باید درباره مقررات و شرایط حقوقی مربوط به آن اطلاعات لازم و کافی را در اختیار داشته باشید تا در روند ثبت دچار مشکل نگردید و از ضرر و زیان‌ های آتی جلوگیری نمایید. اما پیشنهاد ما به شما این است که از وکلای ماهر و موسسات حقوقی که خدمات ثبت شرکت را ارائه می‌ دهند استفاده نمایید. زیرا وکلا و موسسات حقوقی از تمامی قوانین و مقررات آگاهی دارند و با اشراف کامل بر آنها می‌ توانند روند ثبت شرکت را برای شما تسهیل نمایند تا دیگر نگرانی بابت درست انجام نشدن فرایند ثبت شرکت به وجود نیاید.

سوالات متداول درباره هزینه ثبت شرکت

متقاضیان ثبت شرکت سوالات زیادی در ذهن دارند و به دنبال پاسخ آنها هستند که در این بخش به بررسی مهمترین و پرتکرارترین این سوالات می‌ پردازیم.

هزینه ثبت شرکت در سال 1400 چقدر می باشد؟

معمولا هر سال به نسبت سال گذشته تغییراتی در هزینه ثبت شرکت‌ ها به وجود می‌ آید و مقدار آنها افزایش می‌ یابد. تعرفه‌ های مربوط به ثبت شرکت در سال 1400 مطابق با تعرفه‌ های اداره ثبت اسناد است که در فروردین ماه اعلام شده است.

ارزان ترین روزنامه برای ثبت شرکت کدام است؟

روزنامه‌ های مختلفی وجود دارند که به عنوان روزنامه رسمی کثیرالانتشار می‌ توان آگهی ثبت شرکت خود را در آنها منتشر نمود. نرخ ثبت آگهی در این روزنامه‌ ها متفاوت می‌ باشد و قیمت‌ ها یکسان نیست. از مهمترین روزنامه‌ هایی که قیمت ارزانی برای ثبت آگهی متقاضیان ثبت شرکت در نظر گرفته‌ اند می‌ توان روزنامه اقتصاد مردم، همکاری ملی، اقتصاد سرآمد، وطن امروز، هنرمند، پیام زمان، امتیاز و پیک سبز را نام برد.

در صورت اقدام خودمان برای ثبت شرکت چقدر هزینه باید پرداخت کنیم؟

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ های ثبت شرکت هستید و از قوانین و شرایط حقوقی اطلاعات کافی دارید، می‌ توانید با پرداخت مبلغی مناسب بابت هزینه پست، پاکت، حق الثبت، حق التمبر، مالیات سرمایه و آگهی در روزنامه رسمی شرکت خود را ثبت نمایید. در صورت واگذاری فرایند ثبت شرکت به وکلا و موسسات حقوقی باید علاوه بر هزینه‌ های ذکر شده حق الزحمه‌ ای نیز به وکلا و موسسات پرداخت نمایید.

آیا هزینه ثبت تمام شرکت‌ ها یکسان است؟

خیر، هزینه ثبت شرکت به نوع کسب و کار و همچنین عوامل مختلف دیگری مانند حق تمبر، حق ثبت، حق الوکاله، آگهی روزنامه، میزان افراد، میزان حجم موضوع درج شده در اساسنامه، میزان سرمایه اولیه و … بستگی دارد.

آیا میزان سرمایه و تعداد موسسان شرکت در هزینه ثبت آن تاثیر دارند؟

مقدار سرمایه‌ ای که شما برای کسب و کار و شرکت خود در نظر گرفته‌ اید، ارتباط مستقیمی با هزینه ثبت آن دارد. از آنجایی که باید دو هزارم میزان سرمایه خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایید پس هر چقدر سرمایه شما برای راه اندازی کسب و کارتان زیادتر باشد مبلغ پرداختی جهت مالیات نیز افزایش می‌ یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *