ثبت انواع طرح های صنعتی

تفاوت طرح صنعتی با اختراع

مسئله اساسی در شناسایی طرح صنعتی و اختراع این است که بدانیم کجا با ثبت مالکیت طرح صنعتی روبه رو هستیم  و کجا با اختراع سروکارداریم . در اختراع با ثبت کاربرد و نوآوری فنی سروکار داریم در واقع اختراع به کارایی و بهره­وری می­پردازد . و طرح صنعتی به شکل و ظاهر و زیبایی ظاهری می­پردازد .

اختراع در قانون

اختراع نتیجه­ی فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرایند یا فرآورده­ای خاص را ارایه می­کند یا مشکلی را در یک حرفه ،فن یا فناوری با صنعت حل می­کند  .

حق اختراع

درصورتی که اختراع واجد شرایط مندرج در قانون باشد از حمایت آن کشور برخوردار شده و حق  اختراع به مخترع اعطا میشود

شرایط اختراع

در دنیا جدید باشد

دارای گام ابتکاری باشد

3.کاربرد صنعتی داشته باشد

موارد خارج از حیطه ­ی حمایت اختراع

کشفیات با توجه به قانون 86 قابل ثبت به عنوان اختراع نیستند .

نظریه­ های علمی و روش­های ریاضی به عنوان اختراع قابل ثبت نیستند و علت آن جلوگیری از به انحصار گرفتن علم و دانش است .

برای حمایت از نرم ­افزارهای رایانه­ای قانون خاص وجود دارد اما برخی نرم افزارها که دارای ویژگی های اختراع باشند را میتوان به عنوان اختراع ثبت کرد .

منابع  ژنتیکی و اجزای ژنتیکی و بیوژنتیکی قابلیت ثبت ندارد.

هرچیزی که مخالف قوانین شرعی ، عمومی و اخلاقی جامعه باشد قابلیت اصلی در فرایند ثبت اختراع توجه و تمرکز بر این مساله است .که عدم توانمندی در تجاری سازی و عرضه اختراع خوب بازار به منزله عدم بهره مندی از مزایای آن است و مخترع جهت محافظت از اختراع و دریافت حقوق انحصاری آن بهره­برداری از آن را به صورت محدود در اختیار شما می گذارد .

اختراع یک ابزار کارآمد برای ایجاد قابلیت مبادله دانش و فناوری های جدید است.

مدت اعتبار گواهینامه اختراع 20 سال پس از تاریخ تسلیم اظهار نامه منتفی و در اختیار عموم گذاشته می شود .

شرایط حمایت از طرح صنعتی :

طرح صنعتی باید جدید و اصیل باشد.

قبلا در فنون و صنایع پیش بینی نشده باشد.

نباید با موازین شرعی و نظم عمومی و اخلاق حسنه مخالف باشد.

اگر فردی حقوق انحصاری دارنده­ی طرح صنعتی را نقص کنند مطابق با ماده 61 و 28 قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386 به جزای نقدی یا 91 روز تا 6 ماه حبس یا هرمحکوم خواهند شد .

در واقع حقوق انحصاری ثبت طرح صنعتی برای 5 تا 15 سال به دیگران اجازه بهره برداری تجاری و یا کپی کردن طرح را نخواهد داد و یکی از عناصر مهم برندها هستند.

شما میتوانید قبل از اقدام برای ثبت طرح های صنعتی خود با شماره گیری خطهای ثابت 02143372  الی 02145662000  مربوط به کارشناسان متخصص شرکت بین المللی موج نو از شرایط و مدارک لازم جهت ثبت طرح های صنعتی و اختراعات در ایران مطلع شوید.