ثبت برند مواد غذایی و خشکبار

ثبت شرکت

تجارتی سودمند است که بتواند منافع بسياری را برای صاحبان آن به ارمغان بياورد. هر کسب و کاری بايد با نوع بازار مصرف متقاضی کشور مصرف کننده مطابق باشد. از روزگار دیرین و دیرباز در سفره، مراسم ها و جشن های مختلف ایرانی، انواع خشکبار و مواد غذايی قرار داشته است. افراد بسیاری برای وارد شدن به دنیای تجارت، کسب و کار خود را در این حوزه شروع می کنند. يکی از بهترين فعاليت ها برای کسب و کار، تجارت در زمينه خشکبار است. لازمه هر نوع فعاليت، ثبت و اعتبار بخشيدن به آن است. با ثبت برند خشکبار و مواد غذايی مسير رسيدن به اهدافتان تسهيل می يابد.

خشکبار و مواد غذايی

ایران یکی از تولیدکنندگان خشکبار در خاورمیانه می باشد و انواع مختلف خشکبار در سرتاسر ایران قابلیت تولید دارند. علاوه بر توليد خشکبار، بازارهای اروپایی نيز به عنوان بازار هدف، مقصدی برای افرادی است تا بتوانند به صادرات اين ماده مغذی بپردازند. آجیل و خشکبار در هر آيين ايرانی جايگاه به خصوصی دارد. يک ترکیب مخصوص به نام آجیل شب یلدا یا آجیل چهارشنبه سوری برای خاص ترین مناسبت های ملی وجود دارد که هرساله با استقبال فراوانی روبرو است.
در علوم طب سنتی ایرانی اسلامی نیز فواید بی شماری از مصرف انواع آجیل، خشکبار، دانه های خوراکی و میوه های خشک ذکر شده است. خشکبار جزء مواد مغذی است که حاوی مواد مختلفی از جمله پروتیین، آهن، روی، کلسیم و پتاسیم است. داروهای شيميايی علاوه بر بهبود و درمان، عواقب بسياری را بر روی جسم و يا حتی روان افراد می گذارد. عصر حاضر را عصر بازگشت به طبیعت و طب سنتی می نامند. در نتيجه ی تحقيقات گسترده در سطح جهانی بسياری از بيماری ها با تغيير سبک زندگی و مصرف خشکبار بهبود می يابند. به عنوان مثال مصرف خشکبار تاثير فراوانی بر روند بهبود بيماری کويد 19 يا همان کرونا می گذارد.
میوه های خشک شده و مغز دانه هایی مانند گردو خشک، فندق، بادام و پسته جزو خشکبار یا خشکه بار هستند. میوه های خشک شده شامل کشمش، کشمش سبز، قیسی، برگه آلو، برگه زرد آلو، خرما، انجیر و… می باشد. البته شايان ذکر است که خشکبار اصولا جز آجیل محسوب نمی گردد.
در تعريف بين المللی خشکبار در سه گروه تقسيم می گردد:
گروه اول: شامل میوه های خشک مانند کشمش، برگه ها، خرمالو و مواردی از اين قبيل.
گروه دوم: شامل مغزهای خوراکی (کامل ، خلال ، پودر) مانند مغز بادام، فندق، پسته و مواردی از اين قبيل.
گروه سوم: انواع دانه های آجیلی مانند پسته، بادام و تخمه.

مواد غذايی به گروه های گوناگونی تقسیم می شود که به شرح زير می باشد:

  •  گروه نمک و افزودنی ها.
  •  گروه روغن، فرآورده های آردی، شیرینی و شکلات.
  •  گروه غلات.
  •  گروه لبنیات، کنسرو های گوشتی، فراورده های گوشتی.
  •  گروه آبمیوه.
  •  گروه خشکبار، ادویه، کنسروهای غیرگوشتی و محصولات و فرآورده های کشاورزی.

طبقات مربوط به برند مواد غذایی و همچنین بسته بندی، انبار، حمل و نقل و تبلیغات آن، از جمله شلوغ ترین طبقات ثبت برند است. همان طور که بيان شد برند مواد غذایی و بسته بندی آن در طبقات ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۹ و ۴۳ ثبت می‌ شود. 6 طبقه به صورت زير می باشد:
طبقه ۲۹- گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره ‌های گوشت، میوه ‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مربا جات و کمپوت ‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن ‌های خوراکی و چربی ‌های خوراکی.
طبقه۳۰- قهوه، چای، کاکائو، قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌‌ های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ‌ها، یخ ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی ‌ها)، یخ و بستنی.
طبقه۳۱- غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه ‌بندی نشده ‌اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل ‌ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو).
طبقه۳۲- ماء الشعیر ها، آب ‌های معدنی و گاز دار و سایر نوشابه ‌های غیر الکلی، آب میوه ‌ها و نوشابه‌ های میوه ‌ای، شربت ‌ها و سایر فراورده‌ ها برای ساخت نوشابه ‌ها.
طبقه۳۹- حمل و نقل، بسته بندی و انبار سازی کالاها و غیره.
طبقه۴۳- خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی و غیره.
جايگاهی که مواد غذايی در صنعت و تجارت دارد غير قابل توصيف است. افراد بسياری اول به فکر تجارت در حوزه ی مواد غذايی مي افتند. خشکبار يکی از دسته هاي گروه مواد غذايی است که تجارت در اين زمينه بسيار سود مند است. اما بايد توجه کرد که بدون ثبت برند مواد غذايی و خشکبار، تجارت بدون مزيت رقابتی و کيفيت است.

ثبت برند آجیل و خشکبار

زمانی می توانيد به اهداف خود در کسب و کارهايتان برسيد که برند اختصاصی خود را ثبت کنيد. ثبت برند به شناخته شدن شما در بازار کار منجر می گردد. بيشتر افرادی که فعاليت خود را راه اندازی می کنند، در اولين اقدام سعی در جمع آوری مدارک لازم جهت ثبت برند می کنند تا حق انحصاری خود را دريافت بنمايند. لازم به ذکر است که ثبت برند جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است.
توليد مواد غذايی و خشکبار به علت فزونی در تقاضا مي تواند بهترين گزينه برای علاقه مندان در اين حوزه باشد و مشتريان همواره به سراغ کسانی می روند که علاوه بر داشتن برندی معتبر، کيفيت ويژه ای داشته باشد. در علم بازاريابی نوين نيز اشاره شده است که مردم برای رفع نيازهای اساسی خود در در انتخاب برند و کیفیت بسیار دقیق عمل می کنند. در نهايت ما به شما پيشنهاد می کنيم که ثبت برند را جدی بگيريد.

مراحل ثبت برند مواد غذايی و خشکبار

اولين و مهم ترين قدم قبل از ثبت برند بسته بندی مناسب مواد غذایی، خشکبار و میوه با توجه به استانداردهای جهانی و مراجعه برای ثبت شرکت مواد غذایی دریافت مجوزی است از اداره ی مزبور، همچنین کسب پروانه ی لازم از سازمان غذا خواهد بود.

  •  به سایت الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی ip.ssaa.ir مراجعه کنيد. در اين سايت گزینه « ثبت اظهار نامه علامت» را مشاهده می کنيد. در اين قسمت اگر يک شرکت توليد کننده خشکبار هستند، به صورت شخص حقوقی در حال فعاليت می باشيد. در غير اين صورت فعاليت شما در قالب شخص حقيقی خواهد بود.
  • زمانی اشخاص يا شرکت ها يک نماینده قانونی براي خود در نظر می گيرند تا تمام مراحل ثبت برند را پيگيری و تکميل کنند. در اين صورت بايد وکالت نامه ای را ارائه کنيد.
  •  يکی از چالش برانگيز ترين قسمت ثبت برند، انتخاب علامت و برند مورد نظر است. توجه داشته باشيد که هر چقدر برند شما منحصر به فرد و دارای ويژگی های مربوطه باشد، منجر به ايجاد فضايی رقابتی( به نوعی منجر به کسب مزيت رقابتی) می گردد. بعد از انتخاب لوگو، استعلام برند لازم است. اگر عین و یا حتی شبیه برندی را که تصمیم به ثبت آن را دارید، قبلاً در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این برند را نخواهید داشت.

 ويژگی های يک برند موفق:

  •  شناخت مصرف کنندگان و بازار مصرف.
  •  انتخاب لوگويی مناسب که در ذهن مشتريان بماند.
  •  خلاقيت و نوآوری در انتخاب برند.
  •  داشتن هدف و چشم انداز برای لوگو.
  •  ايجاد و حفظ اعتماد در بين مشتريان.

در نگاهی کلی برندی موفق است که مدیریت صحیح داشته باشد.

بعد از وارد کردن اطلاعات آن را بازبینی و به تایید نهایی برسانيد.
در آخر يک کد پیگیری 18 رقمی به شما داده مي شود و بايد منتظر تاييد کارشناسان اداره ثبت باشيد.

مدارک لازم جهت ثبت برند خشکبار و مواد غذايی

همانطور که گفته شد برای ثبت برند بايد بين شخص حقيقی و حقوقی انتخاب کنيد. لذا مدارک مربوط به هر کدام از آن ها متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشد که کدام دسته از مدارک را بايد تهيه کنيد. در صورت بروز هر گونه اشتباه با مخالفت کارشناسان اداره ثبت اسناد و املاک کشور رو به رو خواهيد شد.

مدارک لازم برای شخص (متقاضی) حقیقی

مدارک و شناسه هویت متقاضی. (شامل کپی برابر با اصل شناسنامه و کپی کارت ملی).

کپی کارت بازرگانی. (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).

کپی مجوز فعالیت. (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی).

نمونه علامت تجاری در کادر ۱۰ در ۱۰. (در برخي از مواقع طرح برند انتخابی می تواند در سایز 8 در 8 نيز باشد).

مدارک لازم براي شخص(متقاضی) حقوقی

  • مدارک و شناسه هویت مدیر عامل شرکت. ( کپی برابر با اصل شناسنامه و کپی کارت ملی ).
  • کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت. (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد).
  • ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و مواردی از اين قبيل.
  • کپی کارت بازرگانی. (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).
  • ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر.(در برخی از مواقع طرح برند انتخابي می تواند در سایز 8 در 8 نيز باشد).
  • در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به گونه ای که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  • استفاده از حق تقدم: چنانچه متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند با توجه به تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر ۶ ماه) استفاده نمایند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهار نامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ ارائه نمایند.
  • نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار.
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی شامل هزینه های مربوط به ثبت، انتشار در روزنامه و مواردی از اين قبيل.

 مزایای ثبت برند مواد غذايی و خشکبار

بعد از ثبت برند، شرکت ها يا اشخاص حقوقی تشويق به سرمايه گذاری جهت افزايش کيفيت محصولاتشان می شوند. حتي در برخي مواقع سهام داران جديدي وارد تجارت می شوند که به مرور زمان می توانند تبليغات گسترده ای داشته باشند و در نهايت منبع درآمد هستند.
با ثبت برند شرکت ها از يکديگر متمايز می گردند و در موافقت نامه های اعطای نمایندگی نقش مهمی را ايفا مي کنند. اخذ کارت بازرگانی و يا موافقت نامه های اعطای نمایندگی برای توليد کنندگان فرصت های جديدی را به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *