ثبت شرکت در ترکیه

مراحل ثبت شرکت به طور کلی

مراحل اداری ثبت شرکت در ترکیه از شرو ع تا ثبت حدود ۳ تا ۱۰ روز  زمان می برد.

در زیر به  مراحل ثبت شرکت در ترکیه پرداخته ایم.

۱- در ابتدا باید گذرنامه های شرکا را برای ثبت شرکت ترجمه رسمی کنید.

۲- یک حسابدار رسمی ترک را برای شرکت انتخاب کنید.

۳- اساسنامه شرکت را به زبان ترکی تنظیم کنید.

۴-اخذ شماره مالیات سهامداران شرکت از اداره مالیات ترکیه.

۵- تکمیل فرم مخصوص ثبت شرکت در ترکیه.

۶- مراجعه به اتاق بازرگانی ترکیه و تکمیل فرم های مربوطه.

۷- تنظیم فرم تعهد (اتاق بازرگانی).

۸- ثبت رسمی امضای مدیرعامل در اداره ثبت احوال.

۹- تأیید رسمی اساسنامه در اداره ثبت احوال.

۱۰- بازکردن حساب بانکی شرکتی و ارایه  مدارک اینترنت بانک و کارت بانکی آن به متقاضی

البته در صورتی که از شرکت ها و موسسات مشاور جهت ثبت شرکت کمک بگیرید؛ بسته به پلان خدمات بخشی تا تمام این مراحل به عهده آنان خواهد بود و فقط مدیر عامل و شریکان در مرحله دفترخانه  حضور پیدا خواهند کرد.

ثبت شرکت در ترکیه بدلیل پیچیدگی هایی که دارد؛ توصیه می شود آن را به موسسه ثبتی موج نو بسپارید.

 

 

 

انواع ثبت شرکت در ترکیه

انواع شرکت قابل ثبت در ترکیه به شرح ذیل می باشد که پس از مشاوره توسط کارشناسان موج نو ، نوع مناسب با کسب و کار متقاضی انتخاب وثبت و راه اندازیو نگهداری خواهد شد.

ثبت شرکت شخصی

شرکت های قائم به فرد مثل یک وکیل، یک مشاور املاک که نیاز به استخدام فرد دیگری ندارد. اینگونه شرکت ها بیشتر مناسب افراد کسبه جز ترک بوده و چندان از مزیتی برخوردار نیست. اما از آنجا که هر نوع فعالیت اقتصادی در ترکیه نیاز به ثبت شرکت دارد این نوع ساده برای ایجاد شرکت های ساده و ایجاد یک ساختار ابتدایی حقوقی می باشد.

 

ثبت شرکت سهامی

تاسیس این نوع شرکت ها نیازمند حداقل ۵ شخص حقیقی یا حقوقی است.

درصد سود و زیان در این نوع شرکت ها برای سهام داران، متناسب با میزان سهمی که دارند محاسبه می شود. بر اساس قانون تجارت ترکیه جلسات مجمع عمومی باید با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی ترکیه برگزار شود. شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

  • شرکت سهامی عام : شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن بیش از ۲۵۰ نفر می باشند.
  • شرکت سهامی خاص: شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن زیر ۲۵۰ نفر می باشند.

به نوعی مانند شرکت های سهامی خاص ایران می باشد . برای کسانی و شرکت هایی مناسب است که قصد بالا بردن رتبه و ارزش شرکت را دارند و در آینده تصمیم به تبدیل به سهامی عام دارند یا در اتحادیه و اتاق تجارت می خواهند دارای رتبه خاص باشند.
سرمایه ثبت شده بستگی به بیزینس پلن و اندازه مد نظر صاحب شرکت دارد. بطورکلی باید ۲۵ درصد از سرمایه ثبت شده در بانک بلوکه شود. در این شرکت ها میزان تراکنش بانکی بستگی به سرمایه ثبت شده دارد.

 

ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حداقل با یک و حداکثر با ۵۰ شریک قابل ثبت است . تعداد شرکا و گستره فعالیت شرکت ثبت شده می تواند بیشتر از یک مورد باشد.
در صورتی که شرکت ثبت شده درآینده اعلام ورشکستگی نماید و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد؛ تنها سرمایه سهامداران از بین خواهد رفت و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده خواسته های خود را از اموال شرکای شرکت طلب کنند.
انواع شرکت ها که چند کارمند دارند و همچنان به فعالیت هایی همچون تولید، صادرات و واردات و… مشغول هستند؛ از این نوع شرکت استفاده می نمایند.

شرکت مسئولیت محدود یا لیمیتد را در ترکیه با هر سرمایه ای می توان ثبت کرد و نیازی نیست در ابتدا سرمایه شرکت را به حساب بانکی شرکت واریز کرد .
در آینده جهت انجام امور گمرکی یا اتفاقات خاص در اتاق تجارت، باید سرمایه شرکت به بانک واریز شود و در صورت واریز بعد از چند روز می توان سرمایه را برداشت کرد. یعنی نیازی به بلوکه کردن سرمایه در بانک نیست.
لازم به ذکر است محدودیت تراکنش های مالی شرکت بستگی به میزان سرمایه ثبت شده شرکت دارد.