ثبت برند لاتين (Latin brand registration)

ثبت شرکت

شرکت ها و يا افرادی که قصد مطرح شدن در زمينه ی تجارت دارند، ثبت برند را لازمه کار خود می دانند. در واقع امروزه ثبت برند به يکی از چالش برانگيزترين موضوعات برای شرکت ها يا افراد حقيقی در عرصه کسب و کار داخلی يا خارجی تبديل شده است. بازارهای بين المللی بهترين محيط برای علاقه مندان تجارت است. ثبت برند لاتين می تواند فرصتی مناسب برای شناخته شدن در تجارت بين الملل باشد. منظور از طراحی برند لاتین، صادرات واردات است. بر همين اساس اغلب شرکت ها و يا اشخاصی که برای ثبت برند لاتین اقدام می کنند، مراحل دریافت کارت بازرگانی را نيز دنبال خواهند کرد.

ثبت شرکت و برند

يک اسم، عبارت، علامت، نماد، يک طرح يا ترکيبی از اين موارد که بتواند معرف سازنده يا فروشنده کالا و يا ارائه کننده ی خدمتی باشد، برند است. برندينگ يک مبحث پويا و جديد در حوزه تجارت و صنعت می باشد ولی در گذشته نيز به طور ارادی و يا غير ارادی به آن توجه شده است. به عنوان مثال می توان گفت در زمان های قديم بردگان همگی دارای يک نشان بودند و يا قبيله ها يک نماد و نشان برای خود انتخاب می کردند که از ديگران متمايز باشند.
ثبت شرکت یکی از شرایط لازم جهت شروع یک تجارت و سرمایه گذاری می باشد که صاحبان کسب و کار می بایست پیش از هر اقدامی نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایند. در راستای ثبت شرکت فرد متقاضی باید در ابتدا نوع ثبت نام خود را اعم از شرکت، موسسه و غیره بودن مشخص کند و بر اساس آن مدارک لازم را آماده و ارائه دهد. پس از آنکه پذیرش نهایی صورت گرفت به فرد متقاضی شماره پیگیری داده خواهد شد که از طریق آن می ‌تواند امور را پیگیری کند. نظارت بر فعالیت‌ های مورد نظر، دریافت کسب مجوز برای انجام امور اقتصادی و بازرگانی از مهم ‌ترین مزیت ‌های ثبت شرکت محسوب می ‌شوند.
حقيقتا ثبت برند يکی از ارکان های اصلی تشکيل دهنده ی رابطه ميان شرکت و مصرف کنندگان است. مصرف کنندگان ” نام و نشان تجاری” را يک بخش جدا نشدنی از يک محصول می دانند. تعيين نام و نشان تجاری، ارزش يک محصول يا خدمت را بالا می برد. مشتريان برای برند های تجاری معنی قائل می شوند و با آن ارتباط برقرار می کنند. معنی و مفهوم برند به مرزی فراتر از ويژگی های فيزيکی آن می رسد.
به ندرت امکان دارد در زمان کنونی چيزی بدون نام و نشان تجاری مشاهده شود. به خصوص در اين نقطه از زمان که با وجود شرايط و بيماری کويد 19، بسياری از مشتريان به خريدهای آنلاين و تجارت ديجيتال روی آورده اند و همچنين زمانی اقدام به يک خريد آگاهانه می کنند که از اعتبار نام و نشان تجاری اطمينان حاصل شود.
با ثبت برند و شرکت مصرف کنندگان از کيفيت و دوام کالا و خدمات آگاه می شوند و محصول تحت حمايت قانون قرار می گيرد. به اين ترتيب شرکت های رقيب حق کپی برداری ندارند. لازم به ذکر است که ابتدا ثبت شرکت صورت می گيرد و سپس با ثبت برند به کالا و محصولات خود ارزش ويژه دهيد.

برند لاتين

برند یا علامت تجاری دارای مفهومی گسترده است و ثبت آن در همه فرهنگ ها و زبان ها و ملیت ها رواج دارد. در هر کشوری قوانین ثبت برند مختص آن کشور وجود دارد و همچنین برندها را می توان به صورت بین المللی هم به ثبت رساند.
بسياری از افراد اقدام به فعالیت در خارج از کشور خواهند کرد و تمایل دارند علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز فعالیت داشته باشند. در این شرایط این افراد و صاحبین برندها می بایست جهت قانونی بودن فعالیشان اقدام به ثبت برند لاتین کنند. برند لاتين همانند برند فارسی است اما چون اشخاص در خارج از کشور فعاليت دارند باید از حروف لاتین و انگلیسی در برند خود استفاده کنند. در برند لاتين از حروف انگلیسی یا حروفی به غیر از فارسی استفاده می شود. این حروف می تواند در عنوان برند تجاری گنجانده شده باشد و یا می تواند به نوعی در لوگو نشان داده شود. در هر دو صورت برند لاتین محسوب می گردد.

مراحل ثبت برند لاتين

همانطور که گفته شد انتخاب برند و ثبت آن از اهميت بسيار بالايی برخوردار است. بايد توجه کرد که داشتن کارت بازرگانی جزء ملزومات ثبت برند لاتين است.
نحوه و مراحل ثبت برند لاتين همانند ثبت برند فارسی است با اين تفاوت که کارت بازرگانی مورد نياز است. ابتدا بايد به سايت اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مراجعه کرد. فرم اظهارنامه تکميل و مدارک مورد نياز جمع آوری گردد. سپس کارشناسان از برند منتخب استعلامی جهت احراز عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر را چه در ايران و چه در کشورهای خارجی می گيرند. در این مرحله از ثبت کارشناس برخلاف ثبت برند فارسی باید قوانین و مقررات بین ‌المللی را نیز در خصوص ثبت برند لاتین بررسی نماید.
پس از ارائه مدارک، آگهی نشان تجاری در روزنامه رسمی کشور منتشر می گردد. به مدت يک ماه، متقاضيان فرصت دارند تا اگر اعتراضی نسبت به علامت یا عباراتی که به همراه برند برگزيده است به زبان فارسی نوشته شود. سپس با پرداخت هزينه حق الثبت، برند لاتين شما ثبت خواهد شد.

مدارک مورد نياز برای ثبت برند لاتين ( اشخاص حقوقی).

  • کپی برابر با اصل مدارک هويتی شامل شناسنامه، کارت ملی شخص که بايد حق امضا داشته باشد و يا سمت مدير عاملی دارد.
  • اخذ کارت بازرگانی به نام شرکت و ارائه ی آن.
  • اظهارنامه ثبت برند لاتین.
  • ثبت شرکت و ارائه ی فتوکپی مدارک ثبت.
  • ارائه ی ده نمونه از تصویر برند در ابعاد 12*12 با توضيحات مختصر درباره برند منتخب و شرح لوگو.
  • ارائه ی وکالتنامه در صورت واگذاری کارها به وکيل.
  • گواهی امضا مدیر عامل از دفترخانه اسناد رسمی.
  • کپی آگهی تاسیس شرکت و آگهی تغییرات شرکت. (اختياری)

مدارک مورد نياز برای ثبت برند لاتين ( اشخاص حقيقی).

1. کپی برابر با اصل مدارک هويتی شامل شناسنامه، کارت ملی شخص که بايد حق امضا داشته باشد و يا سمت مدير عاملي دارد.
2. اخذ کارت بازرگانی و ارائه ی آن.
3. ارائه ی کپی برابر اصل پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا جواز کسب.
4. اظهارنامه ثبت برند لاتین.
5. ارائه ی ده نمونه از تصویر برند در ابعاد 12*12 با توضيحات مختصر درباره برند منتخب و شرح لوگو.

کارت بازرگانی

هر تاجر ماهر و مجربی نيازمند مجوزی است كه به ذی نفع آن اعم از شخص حقيقی يا حقوقی اجازه داده شود تا به امر تجارت خارجی بپردازد بر اساس اصلاحات و مقرراتی كه در حال حاضر در دست اجراست اعتبار كارت بازرگانی از تاريخ صدور يك ساله می باشد. تمديد كارت بازرگانی با ارائه مدارك لازم برای مدتی معين انجام می گيرد و در دفعات بعد نيز به همين ترتيب ادامه می يابد.
وجود اين کارت نشان دهنده قدرت اقتصادی و تجاری است. کارت بازرگانی امکان عضويت در اتاق‌ های بازرگانی و واردات محصولات مناطق آزاد کشور به داخل مرزهای کشور را به افراد می دهد.

نکات ويژه

  • اخذ کارت بازرگانی برای ثبت برند چه فارسی و یا لاتين الزامی است.
  • ثبت برند هیچ ارتباط مستقیمی با پرداخت مالیات و عوارض دارایی ندارد.
  • تا يک ماه پس از انتشار آگهی در روزنامه متقاضی فرصت اعتراض به کارشناسان دارد.
  • در فرآيند ثبت برند لاتین، لازم است بررسی سوابق ثبتی مادرید و سایر برند های غیر فارسی نیز مورد نظر قرار بگیرد.
  • همانطور که بیان شد برای ثبت برند لاتین، باید سوابق ثبتی مادرید و سایر برندهای غیرفارسی به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا ناحیه ای بررسی شود. نظام بین المللی ثبت علائم توسط WIPO اجرا می گردد.

اداره این نظام بر اساس دو عهدنامه می باشد:

  • توافق نامه ی مادرید که به ثبت بین المللی علائم و پروتکل مادرید وابسته است.
  • موافقت نامه ی مادرید.

موافقت نامه مادرید

سیستم مادرید يک سیستم ثبت بین‌‌المللی علائم تجاری است. در اين نظام می توان با ارائه ی یک اظهارنامه و پرداخت حق الزحمه، علامت تجاری موردنظر را در 122 کشور به ثبت رساند. استفاده کنندگان از اين نظام بيشتر اتباع ایرانی یا اشخاصی که در ایران اقامت دارند، هستند.
پروتکل مادرید که به موافقتنامه ‌‌ی مادرید مرتبط است و در سال 1989 به تصویب رسید. هدف پروتکل آن است که سیستم مادرید را انعطاف ‌‌پذیرتر کرده و آن را با قوانین ملّی چند کشور و سازمان بین ‌‌دولتی معیّن که نتوانسته ‌‌اند به موفقتنامه بپیوندند، سازگارتر نماید. تنها کشور هايی می توانند از اين سيستم استفاه کنند که عضو موافقتنامه‌‌ ی مادرید باشند.

نتيجه گيری

ثبت برند لاتين مراحلی شبيه برند فارسی دارد با اين تفاوت که اخذ کارت بازرگانی الزامی است. با مراجعه به سامانه ی اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، مراحل ثبت آغاز می شود. متقاضی يا متقاضيان با تکميل فرم های شناسايی اعم از نام و نام خانوادگی، نشانی و مواردی از اين قبيل، ارائه ی اظهارنامه ی ثبت، جمع آوری و ارائه ی مدارک مورد نياز و پرداخت حق الثبت فرآيند ثبت برند لاتين را به طور کامل طی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *