چگونه برند خود را ثبت کنيم؟

هر بازرگانی که براي ارائه محصول خود در بازار به دنبال فرصتی جهت شناخته شدن است، می تواند برای محصول خود، ثبت برند مخصوصی کند. سرمايه گذاران نيز اگر تصميم به ثبت برند يا لوگوی خاص خود را دارند و می خواهند شانس خود را در دنيای خارج محک بزنند، طبیعتا نیاز دارند مراحل لازم در این زمینه را طی کنند. به این طریق که باید برند مورد نظر را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم به ثبت رساند.

 

تعريف جهانی برند تجاری

تعريف های متعددی برای عبارت برند  مطرح شده است. انجمن بازاریابی آمریکایی برند را اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از این ها می داند که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان به کار می رود. به طور خلاصه برند موجب شناسایی فروشنده یا سازنده می شود. برند در حقیقت تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاصی به خریداران است.
به زبان ساده می توان گفت، برند نمادی از کيفيت و ابزاری برای آگاه ساختن مردم از اين موضوع است که شرکت چه محصولاتي را ارائه می دهد.
برند پيمانی از طرف توليد کننده به مشتريان است و علاوه براينکه اطلاعات کافی و مشخصی را در مورد سازمان و کالا به مشتريان ارائه می کند ، اطمينان می دهد که آن محصول خاص و نمونه است. کوکاکولا ، بی ام و ، مک دونالد ، آديداس و… از برند های معروف و جهانی هستند.
برای اينکه در کسب و کار خود مطرح شويد و در بازارهای رقابتی ممتاز باشيد، برند تجاری خود را به ثبت برسانيد.

انواع برند تجاری

برای درک برند و فعاليت برند سازی، شناخت انواع برند حائز اهميت است. تنوع برندها در جهان بسيار چشمگير است. هرچه قدر برند شما قدرت بيشتری داشته باشد، اعتماد و اطمينان مشتريان نسبت به محصولات بيشتر است. در نتيجه قدرت يک برند تاثير گذارتر از تعداد آن در بازار است.

برند جهانی

در نگاه کلی، برندهای جهانی می توانند صرفه های اقتصادی در تحقیقات و توسعه، تولید، منبع یابی و بازاریابی خلق کنند. علاوه بر این، برندهای جهانی سریع تر وارد بازارهای خارجی می شوند زیرا زمان کم تری برای تغییرات محلی که باید ایجاد شوند صرف می کنند. برند جهانی برندی است که از نام و لوگوی یکسان، استفاده می کند، دارای آگاهی، دسترسی و پذیرش در مناطق متعدد جهان است. حدود یک سوم دیدگاه ها به برندهای جهانی تأکید بر فروش های بین المللی آن ها دارد.

برند شخصی

این نوع برندینگ در بین سیاستمداران، ورزشکاران و افراد مشهور بسیار رایج است. برند شخصی باعث می ‌شود که افراد مشهور بتوانند تصویر خوبی از خود را در معرض دید عموم قرار دهند.
براي پياده سازی يک برند شخصی يا پرسونال برندينگ، نياز به پلتفرم مخصوص و منحصر به فرد داريد.
اينکه شما از چه ابزاری برای طرح برند و توسعه کسب و کار خود استفاده کنيد، به شما بستگی دارد. بسياری سراغ راه اندازی وب سايت ها و شبکه های اجتماعی می روند تا تعامل بيشتری با مخاطبين برقرار کنند.

برند عمومی

در حقیقت برند عمومی تمامی برندهای مربوط به خدمات عمومی ارائه شده توسط دولت را در بر می گیرد. البته لازم به ذکر است که این گونه نهادها قبل از اینکه به برند احتیاج داشته باشند به توسعه ی نمادی اطمینان بخش نیاز دارند تا از برندهای بخش خصوصی قابل تمایز باشند. مثال بارز آن برند گوگل است که با اینکه به بخش خصوصی وابسته است ولی تمام ابعاد زندگی ما را تحت شعاع قرار داده است.

برند لوکس

بعضی از کارآفرینان و صاحبان برند علاقه‌ مند هستند که با ساختن برندهای لوکس به درآمد بالايی برسند. یک برند لوکس، برندی است که ارزشی فراتر از رفع نیازها و ضروریات عادی زندگی برای مصرف ‌کنندگان خود خلق می ‌کند. برندهای لوکس به دلیل ویژگی ‌های خاص خود از سایر برندها متمایز هستند و به همین دلیل خرید آن ‌ها همانند یک سرمایه ‌گذاری است. شايان ذکر است که هر برند گران قيمتی صرفا برند لوکس نمی باشد.

برند فرقه

این برند پیرامون هواداران یک فرد، گروه، یا محصول در یک جامعه شکل می گیرد. این برندها جنگ و ستیز علیه سایر برندها را مدنظر دارند. دلیل رقابت این برند با سایرین، ناشی از دلایل گروه مدارانه حاصل از نحوه نگرش آنان است. حضور رقیب یا نیاز بازار براي هواداران و مخاطبان اين برند مهم نمی باشد.

برند سرمایه گذار

سرمایه گذاران و شرکت های سهامی عام برای افزايش شهرت در بازار سهام، با ترکیب برنامه های مالی و استراتژیک به ثبت برند خود می پردازند. برای برندينگ شدن در اين حوزه بايد استراتژی های متفاوت و منحصر به فردی را در نظر بگيريد.

 برند جغرافیایی

این نوع برند تجاری برای خدمات و محصولاتی که مختص منطقه ‌ای خاص ‌اند، استفاده می‌ شود. از برند جغرافیایی معمولاً در صنعت گردشگری استفاده می ‌شود.

مهم ترين مولفه ها در برندينگ

برای موفقيت در حوزه برندينگ قبل از شروع هر گونه سرمايه گذاری، از عوامل مهم و موثر بر برندينگ اطلاعات لازم را به دست آوريد.
مهمترين عوامل موثر عبارتند از:

هدف شرکت

انتخاب هدف مناسب می تواند يک نيروی محرک برای تمايز بخشيدن کسب و کار شما با ساير رقبا باشد. هر چه قدر اهداف شما مشخص و روشن باشد، انگيزه و نيرو کارکنان نيز بيشتر است.

انسجام

قبل از برندسازی تصور کنيد که آيا برند با تصوير ذهنی شما هماهنگی لازم را دارد؟
اگر انسجام در هويت برند خود را حقظ کنيد مخاطبان با آگاهی و تمايل بيشتری به برند شما روی می آورند. توجه داشته باشيد که هماهنگی ميان تصوير ذهنی و برند شما پلی محکم برای روابطی عميق با مشتريان است.

توانمند سازی کارکنان

علاوه بر اينکه مشتريان تاثير به سزايی در تحقق اهداف شرکت دارند، کارکنان نيز می توانند با حضور خلاق خود به شما کمک کنند.
با ايجاد دوره های آموزشی جهت توانمند سازی کارکنان می توانيد از قدرت فکر آن ها بهره مند شويد. در طول زمان علاوه بر ايجاد ارتباط موثر با کارکنان ، ميزان بهره وری و بازدهی برند شما افزايش می يابد.

ارتباط عاطفی

برای ايجاد حس ترغيب در مشتريان و سرمايه گذاران توجه به عواطف فاکتوری مهم به حساب می آيد. برای ارتباط عميق با آن ها می توانيد حجم و کيفيت تعاملات را افزايش دهيد. عموما در کشور های آسيايي، عواطف عامل موثری بر خريد و سرمايه گذاری است.

کاربرد و مزيت برندسازی در تجارت و دهکده اقتصاد

برندها ارزش يک کمپانی و شرکت را بيان می کنند. در واقع برند صرفا يک تصوير ذهنی را برای شما ترسيم نمی کند بلکه منتقل کننده ادراک وابسته به تصوير ذهنی آن است.
برندسازی به شما کمک می کند تا در سطح بين المللی و جهانی مطرح شويد. لازم به ذکر است که برند سازی باعث ايجاد تمايز و رشد مستمر می شود كه هر دوی اين ها برای سازمان های كوچك به منظور كسب بقا و موفقيت ضروری است.
برندينگ باعث می شود برداشت مردم نسبت به برند افزايش يابد و با تقويت حس اعتماد آن ها افزايش خريد و ارجاع به ديگران پيش بيني می شود.
در دنيای تجارت برندينگ ارزش و سطح کاری شما را افزايش می دهد و در نتيجه فرصتی مناسب برای سرمايه گذاران را پديد می آورد. با افزايش سطح کاری، ميزان رضايت و حس تعلق به کار در روحيه کارکنان تحولات جدی را به ارمغان می آورد.

نحوه و مراحل ثبت برند

برای اینکه اقدام به ثبت برند کنید نیاز به فردی دارید تا تخصص کافی و تجربه بالایی در انجام امورات آن داشته باشد. از این رو اگر خودتان بخواهید اقدام به ثبت برند و علامت تجاری کنید بهتر است قبلاً با یک موسسه ثبت شرکت و موسسه ثبتی مشاوره گرفته باشید. بنابراین برند شما باید توسط کارشناسان مخصوص و مرتبط با این حوزه بررسی و تایید شود. در این صورت امکان ثبت برند برای شما وجود خواهد داشت.

مدارک ثبت برند

اين مدارک برای شخص حقوقی و حقيقی متفاوت می باشد.
شخص حقوقی

  • کپی کارت ملی.
  • کپی شناسنامه.
  • کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت. (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد).
  •  کپی مجوز فعالیت.
  •  کارت بازرگانی.

شخص حقيقی

  • کپی کارت ملی.
  • کپی شناسنامه.
  • کپی کارت بازرگانی. (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).
  • کپی مجوز فعالیت.

مراحل ثبت برند

 انتخاب نام برند
اولين و مهم ترين مرحله انتخاب يک نام خلاقانه و منحصر به فرد است. توجه داشته باشيد که نام برند شما، نامي است می خواهید با آن سال ها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید. پس زمان بيشتری را برای انتخاب نام برند اختصاص دهيد.
استعلام نام قبل از ثبت
برای استعلام می توانيد به یکی از سایت های معتبر در این زمینه مراجعه کرده و در بانک اطلاعاتی سازمان مالکیت صنعتی جستجوی پیشرفته ای کنيد. در این صورت از این موضوع مطمئن خواهید شد که برند شما چقدر مناسب است. از طرفی این استعلام گیری کمک می کند تا شما دریابید که نام تجاری مورد نظر شما تا چه اندازه مورد تأیید مراجع ذی ‌صلاح قرار دارد. زیرا اگر این نام خلاف قوانین ثبت برند باشد و همچنين یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.
استعلام برند باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

 آماده کردن مدارک مورد نیاز
بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، نياز است مدارک لازم جهت ثبت برند را که پيش از مشخص کردن مراحل بيان کرديم، فراهم کنيد. با تهیه مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی یا حقوقی یا نماینده قانونی هر یک، برای تکمیل پرونده به سازمان مربوطه مراجعه کنيد.
بعد از تایید اولیه برند در سایت است که باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی باشد.

ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت
در حقیقت آغاز پروسه ثبت برند تجاری از اینجا شروع می شود که وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور می شوید. با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه و براي تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت کنيد.

پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
بعد از ثبت اظهارنامه در سايت بايد هزینه مربوطه به ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت کنید تا سامانه اظهارنامه شما را ثبت و روند بررسی پرونده شما را آغاز کند. به عنوان مثال هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه، به ثبت رساندن برند، به تاخیر افتادن تمدید ثبت برند و مواردی از این قبیل توسط شما پرداخت مي شود. شايان ذکر است که ميزان پرداختي شخص حقيقي با شخص حقوقی متفاوت است. سپس فرمی به شما داده می شود که حاوی اطلاعات کاربری است.
با مراجعه مجدد به سامانه مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید. دقت داشته باشيد که اطلاعات شما به درستی وارد سامانه شده باشد.

چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
چاپ آگهی درخواست ثبت برند بدین سبب صورت می گیرد که هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشته باشد حقوق مدنی وی اجازه اعتراض به ثبت را می دهد.
مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل 45 روز می باشد.
 مراجعه حضوری به اداره مالکیت
پس از طی مراحل فوق و در صورتی که شخصی نسبت به ثبت برند شما اعتراض نداشته باشد، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان در قالب يک پيامک مورد تایید واقع می شود.

پرداخت حق الثبت برند
در صورتی که متن آگهی مورد تأیید باشد، باید هزینه های مرتبط با ثبت آگهی در روزنامه های رسمی کشور را پرداخت کنيد. هزینه ای که برای این آگهی پرداخت می کنید به تعداد کلمات و متن تهیه شده توسط شما بستگی دارد. با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان میبرد تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود. همچنین پرداخت هزینه حق الثبت اقدامی تکمیلی است که باید در این زمان انجام دهید.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
برای آگاهی مردم از برند سازی شما و اعتبار بخشيدن به برند ثبت شده، می توانيد برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ کنيد که این برند در فلان طبقه به نام فلانی ثبت گردید. با تصدیق ثبت پس از احراز هویت و اخذ رسید تحویل، صاحب علامت می شود .

تحویل گرفتن گواهی 10 ساله ثبت برند
آخرین مرحله از مراحل ثبت برند آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنيد و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

برند های ممنوعه

اگر در برند انتخابی شما از برند های شناخته شده و … استفاده شود و مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشد، نمی توانيد در مراحل ثبت قدم بگذاريد.

  • نماد پرچم کشور ها.
  • نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
  • علامت هایی که خلاف عرف جامعه باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
  • علائمی که انتخاب می شود نباید گمراه کننده و بي ربط باشد.
  • تشابه زیاد دو برند و نام به گونه اي که قابل تشخیص از هم نباشد.
  • نشانه های سلطنتی، سازمان های بین المللی و… وارد برند نشود.

حفاظت از برند و علامت تجاری

در برخی موارد، حفاظت از ثبت برند می ‌تواند به فراتر از کلمات، نمادها و عبارات گسترش یابد تا جنبه های دیگری از محصول مانند رنگ آن یا بسته بندی آن را شامل شود.
به عنوان مثال انتخاب رنگ قرمز براي نوشابه برند معروف کوکاکولا بسيار خلاق و آگاهانه است و بدين سبب هيچ شرکت ديگري نمي تواند از اعتبار شما استفاده کند.
در نتيجه فقط شما قادر خواهید بود از نام برند خود حفاظت کنید که قبل از ثبت آن نیز باید به استعلام قابلیت ثبت برند آنلاین بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *