دریافت کد اقتصادی از سازمان مالیات

دریافت کد اقتصادی

میزان مالیات و تاثیر آن بر فعالیت های شرکت، یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حوزه تجارت است. یکی از مهم ترین اقدامات شرکت ها، دریافت کد اقتصادی است. کد اقتصادی مانند شناسه ملی منحصر به فرد و برای تعیین عملکردهای مراکز تجاری است. اخذ این کد تاثیر بسیاری بر میزان مالیات دارد. در حقیقت هر کسب و کاری تجاری برای پیگیری امور مالیاتی خود، نیازمند کد اقتصادی است. با جمع آوری مدارک مربوطه و پیگیری از سازمان امور مالیاتی، این کد اخذ می گردد.

اطلاعات بیشتر درباره کد اقتصادی

از صفر تا صد کد اقتصادی

هر شخص حقیقی و حقوقی که در حال فعالیت تجاری است، باید برای اخذ کد اقتصادی از سازمان امور مالیات اقدام کند. کد اقتصادی ۱۲ رقمی یا همان شناسه شرکت، هویت اشخاص در اداره مالیات را تعیین و احراز می کند. دریافت این کد برای تمامی فعالان در زمینه تولید، صادرات و واردات الزامی است.
هر شرکت و سازمان پس از تاسیس، ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند. برای انجام این کار ابتدا باید پرونده مالیاتی تشکیل داد. کد اقتصادی از طرف واحد عملیات سازمان امور مالیاتی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تجارت فعالیت می کنند داده می شد. اما در سال 99 بر اساس قانون مصوب، بعد از تشکیل پرونده کد اقتصادی و ارائه مدارک، همان شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت اختصاص داده می شود. شماره اقتصادی و شناسه ملی در اصطلاح با نام کد اقتصادی شناخته می شود؛ اما شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد.
شایان ذکر است که اگر مایل به اخذ کارت بازرگانی باشید، ابتدا لازم است کد اقتصادی دریافت کنید. در غیر این صورت شرکت ها و سازمان ها نمی توانند قرارداد عقد نمایند و یا فعالیت داشته باشند.
فرآیند دریافت کد اقتصادی و تمامی امور مالیاتی با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رایگان می باشد. همچنین هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند جهت ثبت نام و دریافت کد اقتصادی از شما وجهی دریافت نماید.
طبق قانون افرادی که فعالیت تجاری دارند باید کد اقتصادی داشته باشند. اما اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمان های آن ها در طول یک سال شمسی، بیش از ۵۰ میلیون ریال نباشد، نیاز به کد اقتصادی ندارند.

مدارک مربوط به اخذ کد برای اشخاص حقیقی

  •  کپی و ارائه تمام صفحات مدارک هویتی و شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی هوشمند.
  •  ارائه درخواست کتبی جهت اخذ کد اقتصادی.
  •  کپی از پروانه کسب دارای اعتبار.
  •  ارائه  سه قطعه عکس 2*3 پرسنلی متقاضی.
  •  فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
  •  ارائه فیش پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی به مبلغ 10000 ریال که به حساب امور مالیاتی در بانک ملی.
  •  باید توجه داشت که اگر شخص حقیقی اقدام به دریافت کد اقتصادی جدید کرد، باید کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری را ارائه نماید.

ثبت تغییرات شرکت ها

مدارک مربوط به اخذ کد برای اشخاص حقوقی

  •  کپی و ارائه تمام صفحات مدارک هویتی و شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی هوشمند کلیه صاحبانی که حق امضاء دارند.
  •  ارائه درخواست کتبی جهت اخذ کد اقتصادی.
  •  تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی.
  •  ارائه گواهی امضا صاحبان امضا مجاز شخص حقوقی و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر.
  •  ارائه قبض آب و برق و تلفن محل شرکت.
  •  اصل و کپی روزنامه های تاسیس شرکت و موسسات.
  •  ارائه فیش پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی به مبلغ 10000 ریال که به حساب امور مالیاتی در بانک ملی.
    باید توجه داشت که اگر شرکت اقدام به دریافت کد اقتصادی جدید کرد، باید کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری را ارائه نماید.

 مراحل ثبت درخواست کد اقتصادی

ثبت درخواست را می توان به صورت اینترنتی انجام داد. ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. وارد مرحله پیش ثبت نام کد اقتصادی می شوید. در این مرحله متقاضیان می بایست اطلاعات اولیه شامل نام و نام خانوادگی (حقوقی یا حقیقی)، شماره تلفن همراه، آدرس محل دفتر، شماره ثبت شرکت و مواردی از این قبیل را تکمیل نمایند.
پس از استعلام و همچنین تاییدیه پستی، به مدت یک هفته شرکت فرصت دارد تا اطلاعات خود را تایید نماید. در غیر این صورت پرونده شخص به صورت خودکار از سیستم حذف می گردد.
پس از انجام صحت سنجی اطلاعات و تایید کامل اطلاعات اشخاص، نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی ایجاد می شود و از طریق پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد. تمامی اطلاعات محرمانه است و اگر به دست فرد دیگری بیافتد، مسئولیت آن با متقاضی دریافت شناسه اقتصادی است.
پس از دریافت اطلاعات کاربری بایستی وارد سامانه ثبت نام شوید. فرم های موجود در سامانه و اطلاعات تکمیلی بنگاه اقتصادی را تکمیل نمایید.
مرحله آخر اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵ است. در این مرحله، کلیه اطلاعات متقاضی در مرحله ثبت نام کد اقتصادی در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی اشخاص در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی برای اصلاح آنها ارسال خواهد شد.
در نهایت اگر اطلاعات مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، به مرحله نهایی ۴۵ خواهد رسید. از این رو می توانید با داشتن شناسه اقتصادی، اظهارنامه و سایر خدمات سازمان را به صورت الکترونیکی انجام دهید.

مزیت اخذ کد اقتصادی

همانطور که گفته شد اگر برای دریافت کارت بازرگانی بدون داشتن کد اقتصادی اقدام کنید، تلاش شما بی نتیجه خواهد بود. بنابراین بعد ثبت شرکت، ثبت برند و علائم تجاری فرآیند اخذ کد را پیگیری کنید.
از آنجا که احراز هویت و شناخت متقابل در معامله ها حیاتی است، کد اقتصادی هویت شرکت را بازگو می کند. در نتیجه این اطمینان را می دهد که شرکت معتبر و ثبت شده است. از این رو می توان گفت تمامی فعالیت های سازمان از قبیل شرکت در مزایده ها و مناقصات، عقد قرارداد با ارگان های دولتی و فعالیت در گمرک با دریافت کد مزبور امکان پذیر است. شرکت ها حتی برای صدور فاکتور و باز کردن حساب در بانک به خصوص بانک دولتی نیازمند کد می باشند.
مهم ترین دلیل اخذ کد اقتصادی دوری از مشکلات و گرفتاری های مالیاتی است. از این رو برای ارائه اظهارنامه های عملکرد سالیانه و فصلی ارزش افزوده، اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه های الکترونیکی مودیان مالیاتی داشتن کد اقتصادی الزامی است.

تماس با موج نو

نتیجه گیری
دریافت کد اقتصادی برای کلیه سازمان های اقتصادی بسیار اهمیت دارد و تمامی فعالیت های آنان وابسته به اخذ کد است. در صورت عدم اخذ کد اقتصادی، مراودات مالی ارزش قانونی ندارد. در نهایت بسیاری از فعالیت های مالی هم انجام نخواهد شد. در نتیجه صاحبان بنگاه های اقتصادی و شرکت ها حداکثر دو ماه از شروع به کار موسسه خود باید اقدامات لازم برای دریافت کد اقتصادی را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *